Sider

onsdag 12. september 2012

Hjemmelaget sunn nøttesjokolade


På Go morgen Norge for en stund tilbake siden, gjestet Berit Nordstrand Wenches kjøkken hvor hun viste hjemmelaga og sunne sjokoladenøtter. Dette er jo en fantastisk måte å få i seg antioksidanter på, og i tillegg innvolvere barna. Vi tok Berit på ordet og laget sammen med min sønn i går vår første porsjon nøttesjokolade. Ikke bare fikk vi en hyggelig tid sammen på kjøkken, men laget noe vi med god samvittighet kan kose oss med de neste kveldene.



100 g mørk sjokolade, minst 80% kakao innhold

1 ts kaldpresset kokosfett/olje

5 dl nøtter, f.eks hasselnøttervalnøtter, mandler, paranøtter,gresskarkjerner eller cashewnøtter

en klype salt
 
Jeg brukte dobbel mengde sjokolade og kokosfett i forhold til orginal oppskriften ovenfor, for å dekke nøttene helt, og for å få mer sjokolade.

Smelt kokosfett/ole og sjokolade i et vannbad. Rør inn hele nøtter eller frø og bland godt sammen.


 

Hell massen over på en stekefat og klapp det flatt. Avkjøl en halvtime i kjøleskapet og NYT!
 
 

Som Berit sier: " Tro det eller ei, men mørk sjokolade med kakaoinnhold på oppimot 80 % teller som en grønnsak. Mørk sjokolade synes å forebygge både høyt blodtrykk, hjerte-karsykdommer og kreft.

Forskere antyder at kakaobønnen også kan dempe stress, løfte humøret og bedre hukommelsen. Man tror mye av helsekraften i sjokoladen ligger i kakaobønnens antioksidanter - de litt bitre polyfenolene."

 

49 kommentarer:

  1. Bra blogg, Anne Karin!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [æ] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
  2. Flott oppskrift! Gleder meg til å teste den!

    SvarSlett
  3. Det kan være aldri så mange antioksidanter det bare vil. Det er fortsatt MANGE kalorier, og da vil du gå opp i vekt. Det er like mange kalorier i mørk sjokolade som i lys. Om du på død og liv skal ha i deg antioksidanter, så spis en frukt. Er lei av å se kaloririke varer markesført som sunne, bare fordi de inneholdolder antikoksidanter eller noe annet " sunt ". De som er opptatt av å spise sunt, er ofte opptatt av å holde kaloriinntaket nede, og denne oppskriften dekker lett dagsbehovet for en kvinne. Om ikke flere ganger. Skal du ha noe godt til kveld, så spis cottage cheese eller mager vanilje kesam med frukt. Enkelt og godt. Men ikke så billig:(

    SvarSlett
    Svar
    1. Så lenge du tilpasser inntaket etter ditt eget behov, er ikke kalorier i seg selv usunt. Selvfølgelig, hvis du er overvektig og prøver å gå ned i vekt, ville du kanskje valgt en pære istedenfor en sjokoladeplate. Men jeg ser ikke problemet i at en sunn og aktiv person koser seg med litt sjokolade iblant! Så alt er opp til hver enkelt, og alt med måte! Jeg er veldig opptatt av å leve sunt, men jeg bryr meg mer om hvilken type fett og karbohydrater jeg får i meg enn kalorier i seg selv. Jeg har type 1-diabetes, og da er ofte en sukkerfri, mørk sjokolade bedre for meg enn et eple fullt av fruktsukker. Og jeg synes det er fantastisk at sunne matvarer som dette markedsføres, slik at folk kan gjøre bedre valg. For eksempel kan det føre til at en som pleier å spise en plate melkesjokolade hver lørdag, muligens bytter den ut med en plate mørk sjokolade, og dermed får i seg mer god næring, med samme kaloriinnhold.

      Uansett, fin oppskrift! :)

      Slett
    2. Folk som er overvektige bør heller ikke spise frukt i bøtter og spann :)De som spiser sunt og trener kan med glede kose seg med et par sjokoladebiter til dagen!

      Såg knall gode ut! Skal absolutt prøves :)

      Slett
    3. Som overvektig er det absolutt IKKE å anbefale å spise frukt i bøtter og spann. Det er masse fruktsukker i dem, så ser egentlig ikke stor forskjell på å spise et eple eller en bit mørk sjokolade ;)

      Slett
  4. Om ein er overvektig eller ikkje er det lov og kose seg .Litt av alt er det beste.Vi må ikkje verte hysteriske og ikkje kan smake på noko.

    SvarSlett
  5. Dette skal jeg prøve i kveld! Lettlaget virket det også som :)

    SvarSlett
  6. Nei. Nei. Og atter NEI. Dette er noe jeg absolutt ikke vil gi mine barn som kveldskos. Jeg håper inderlig andre foreldere som leser dette heller ikke vil lære opp barna til at sjokolade er et måltid. Mørk eller ikke.

    Mørk sjokolade er sunnere enn annen sjokolade, men ingen unnskyldning for å putte i seg dette p.g.a. antioksidanter. Det kan man få i seg via andre og virkelig sunne produkter.

    Her er det ikke bare snakk om man er overvektig eller ikke, men holdningen og matvaner som overføres til barna. Heller ikke snakk om å kose seg i blandt -når blogginnlegget handler om å lage en stor porsjon som barna kan kose seg med DE NESTE KVELDENE. Da går dert heller ikke under begrepet ALT MED MÅTE.

    Til Magne og VG: Heller ikke bra av dere å ta inn dette som et av dagens bra-blogg innlegg. FY! Dere er med på å videreformidle unge foreldre til feil holdning og usunne matvaner videre til barna.

    ... også en mamma. Godt voksen sådan

    SvarSlett
    Svar
    1. Men det er vel ikke skrevet noen steder i denne artikkelen at dette skulle på noen som helst måte være et måltid? Jeg tolket det dit hen at dette var et tips til kveldskos, kanskje i stedet for vanlig lys sjokolade. Om man er glad i sjokolade og vi gi barna noe, så er vel dette et bedre alternativ enn lys melkesjokolade...?

      Slett
    2. Nå ble jeg nysgjerrig på hva du gir dine barn som kveldskos? :)

      Og når du nevner holdninger og matvaner som overføres til barna, så mener jeg det stikk motsatte som deg. Dette innlegget er i mine øyne et strålende eksempel på nettopp hvordan dette bør gjøres. Barna lærer ikke bare at mørk sjokolade er et fint alternativ til annet godteri, de lærer også at man spiser ikke alt på én gang, men fordeler det heller over flere dager. 100 gram sjokolade med nøtter fordelt på flere dager blir ikke mye per dag. Så ja, alt med måte.

      Og hva er egentlig grunnen til at man ikke bør gi barn mørk sjokolade som kos? Fordi det er for mye kalorier i mørk sjokolade? Er barna på slankekur? De fleste barn jeg kjenner er veldig aktive, de vokser og trenger energi. Velger man riktig sjokolade er dette en ypperlig kilde til både energi, næringsstoffer og nytelse. Lag den selv fra grunnen av, så blir den enda sunnere.

      Nå vet ikke jeg om du mener at man skal skjerme barna fra alt som er søtt eller kaloririkt, og om du heller gir dem en gulrot som lørdagsgodt. Men én dag skal de fleste barn stå på egne ben og gjøre sine egne valg i matveien. Og jeg tviler ikke på at mange da velger seg litt kveldskos innimellom. Og da er det jo fint å vite at mørk sjokolade er et flott og godt alternativ til alt det andre som finnes der ute! :)

      Slett
    3. Du må gjerne rette din nei og fy finger mot dine egne, men vi andre voksne og oppegående mennesker har ikke behov for den.
      For det første er ikke dette en erstatning av et måltid, og for det andre er det mye bedre å lære barna at man kan velge varer som er sunnere enn andre og ikke rette fy finger og deretter stikke hode i sanden..
      Nei her må man skille klinten i fra hveten og være fornuftig. Dessuten har man ikke sjans til å klare å spise de mengder av mørk sjokolade som man gjerne gjør med den lyse varianten. Man blir mett og tilfreds etter et lite stykke eller to.
      Her er noen fakta om mørk sjokolade, sasket direkte ut fra Berit Nordstrands egen blogg:

      •Visste du at mørk sjokolade 86% kan senke det farlige kolesterolet LDL hos hjertesyke? (ref 2010 Am J Clin Nutr)

      •Visste du at 50 g per dag kan redusere blodtrykket, både systolisk og diastolisk? (ref 2010 Metaanalyse Am J Clin Nutr)

      •Visste du at mørk sjokolade kan redusere risiko for hjertekarsykdom og slag ? (ref. BMJ 2011)

      Slett
    4. Jeg er en godt voksen mann. Jeg vokste opp i en familie som syntes det var viktig å kose oss. Ja ja ja ja, glad du ikke er min mor.

      Slett
  7. lager sjokolade uten sukker med andre søtningsmidler som ikke gir blodsukkerheving - helsekostbutikker har oppskrifter,eller søk på lavkarbosjokolade -

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Hei, har laget denne selv. Kjempegodt og en fin erstatter til lørdagsgodteri som er full av usunne/kjemiske ingredienser. Man spiser ikke dette i steden for et måltid, er vel ment som kos. Veldig sundt og godt. Dette anbefalles på det sterkeste. :-)

    Hilsen en sunn 3 barns mor

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det nødvendlig at barna skal læres opp til "snacks-kos" hver eneste kveld? For det er det jeg reagerer på. Jeg presiserer i mitt innlegg at jeg hverken snakker om fedme eller det å kose seg en gang i blandt.
      Det står faktisk i blogginnlegget at "dette er noe barna kan kose seg med de neste kveldene". Det var det jeg reagerte på.

      Anonym ovenfor:
      Når man får dette som kveldskos, blir det en måltidserstatter fordi dette er så mektig at man ikke orker vanlig sunn mat -enten man er voksen eller barn. Som eieren av bloggen selv skriver: "Man blir mett etter et lite stykke eller to".

      For mye og for lite skjemmer, står det i et innlegg lengre nede. At barna skal læres opp til denne formen for kveldskos kveld etter kveld er i hvertfall ikke med måte.

      Og til Anne Karins eget innlegg i dag kl 13.55:
      Alt du henviser til, kan man få i seg via andre produkter. Har aldri hørt en ernæringsveileder som anbefaler din form for kveldskos for å få i seg ingredienser som er sunne og bra for kroppen, men derimot som noe man kan kose seg med innimellom. Selvfølgelig kan man lære barna at det finnes sunne alternativer til annet godteri/snacks, men å lære de opp til at det er dette man spiser for å få i seg visse vitaminer, mineraler eller annet som er bra. Nei takk. Men for all del, du og andre må gjerne putte dette i barna kveld etter kveld.
      Jeg er ingen kostholdsfanatiker, men "snacks kos" hører til festlige anledninger,lørdagskvelden og er ellers lov en gang innimellom. Men ikke kveld etter kveld etter kveld.
      Dessuten, for meg er det ikke noe spesiell kos med noe jeg spiser hver dag. Kos er det jeg kan unne meg en gang i blandt.
      Forøvrig tviler jeg ikke på at dette er godt-og selvfølgelig mye sunnere enn sjokoladen "Helnøtt" som jeg elsker.

      Slett
    2. Jeg må nok si at du overdriver i aller høyeste grad. Alle fornuftige mennesker forstår at det ikke er snakk om å spise denne sjokoladen 365 dager i året, men en gang i ny og ne når man lager den skal den også få lov å nytes de dagene det tar og spise sjokoladen på 200g (fordelt på 3 mennesker. Dessuten må jeg også si at hos oss serveres aldri kos før kveldsmaten er inntatt, hvet ikke hvordan dekke hvordan det er hos deg.. Vi har ikke bare kos om fredagen og lørdagen, men også i hverdagen. Vi kaller det for tr man samler familien til litt felleskap og hygge etter en travel dag og før barna går i seng. Da serverer vi ALLTID noe kos. Det kan være alt fra oppskåret gullerøtter, tomater, kjeks i all enkelthet, men det blir litt ekstra kos ut av det uansett.. Lørdagen er selvfølgelig høydepunktet hvor barna får utdelt godterier, ETTER kveldsmaten er servert, og selfølgelig brus å drikke.

      Slett
    3. Anne Karin;
      For det første: I bloggen din ber du om feedback . Både ris og ros. Da må du også tåle begge deler i stedet for å reagere med ".Du må gjerne rette ditt nei og fy.... men vi andre har ikke bruk for den".
      Du er opptatt av å forsvare alt det positive innholdet i din sunne snacks. Hvis du følger med i media og på TV vil du se at det faktisk ikke er alle foreldre (og andre) som forstår hvor viktig kostholdet er -noen kan villedes til å tro at dette er noe de kan gi barna som erstatning for vanlig, sunn mat. Bl.a. fordi du er så opptatt med å forsvare hvor sunt innholdet i din kveldskos er.

      Du behøver heller ikke forsøke å latterliggjøre oss som gir ris med at vi tror du serverer dette 365 dgr. i året. Vi er vanlige oppegående mennesker vi også.

      Du bør også forstå at her er vi flere anonyme som er inne å gir litt ris til ditt innlegg.ikke bare èn. Av svarene ser det ut til at både du og andre lesere tar det for gitt at innleggene mot deg er skrevet av en og samme person. Selv har jeg skrevet innlegget kl 17.02 den 15/9 og kl 19.59 i kveld. Hadde kanskje vært lurt å undertegen med ett eller annet for å skille oss fra hverandre.....
      Så jeg kaller meg derfor

      Sjokoladeelsker (og avkrefter også dermed at jeg en en kostholds
      fanatiker

      Slett
    4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    5. Det ble noen rare krysseduller ut av sist svar, så jeg slettet den og prøver igjen..
      Såvel som du avkrefter at du er en kostholdsfanatiker, avkrefter jeg også at jeg er ernæringsekspert og at jeg ikke under noen omstendigheter har uttrykket meg som en ernæringslærer.. Klart jeg er opptatt av å forsvare innlegget, like mye som du kommer med motargumenter. Du retter oppmerksomheten din helt feil sted, dette er en vanlig privat matblogg og ikke en ernæringsveileder. Dine utsagn er ute av proporjoner og vil si det samme som at vi heller ikke kan spise pannekaker eller vaffelkaker til kos om kvelden, der er det også både sukker og fett...
      Vi, i motsetning til deg, syns at en hyggestund hører med til hverdags også, og har hver kveld en såkalt "te-pause" hvor vi samler familien rundt sofabordet og serverer noe godt som kan være alt fra mørk sjokolade til oppskåret gulerøtter, yogurth, kjeks osv osv., dette blir vel og merke servert ETTER kveldsmaten og er ikke en erstatning for vanlig sunn mat.

      Slett
    6. Er enig med anonym som gir uttrykk for at kos ikke skal bestå av å spise sunne snacks erstatninger for ofte. Synes du som bloggeier overreagerer. Slik jeg forstår det, prøver vedkommede å sette fingeren på det jeg selv opplever, nemlig at vi daglig,i diverse media, blir presentert for sunn snacks som til forveksling blir omtalt som om det skulle være erstatning for annen mat.

      Jeg kan heller ikke se at vedkommede har tillagt deg å være kostholdsekspert, men som blogger har man også et ansvar for hva man sprer på nettet, uten at jeg dermed sier at ditt blogginnlegg ikke skulle vær publisert.

      Ved å lese hele tråden, oppfatter jeg det dessuten som om dere egentlig er veldig enig, og forstår det slik at ingen av dere er hverken ekspert eller fanatiker. Den ene forsvarer sitt blogginnlegg og den andre forsøker å fokuserer på at sunn snacks er vel og bra så lenge det ikke skal erstatte vanlig, sunn mat, men av den grunn heller ikke bør spises for ofte.

      Ane

      Slett
    7. Når innlegget blir tolket og fordreid slik anonym ovenfor presenterer, er det grunn til å reagere. Hun skriver f.eks. "Når man får dette som kveldskos, blir det en måltidserstatter fordi dette er så mektig at man ikke orker vanlig sunn mat -enten man er voksen eller barn." Hvem og hvor står det skrevet at dette er en erstatning for vanlig sunn mat, dette er kos man får servert ETTER kveldsmaten, det regner jeg med er noe alle fornuftige foreldre gjør.
      Hun skriver også: "Det står faktisk i blogginnlegget at dette er noe barna kan kose seg med de neste kveldene. Det var det jeg reagerte på".. Hadde vedkommende lest oppskriften ville hun kanskje oppdaget at det her er snakk om 200g sjokolade fordelt på 3 mennesker...ergo er det ikke snakk om hverken store mengder eller dagevis med sjokoladekos. Så jeg forstår egentlig ikke problemet.. Dette er ikke et "farlig" innlegg å spre på nettet, tvert i mot. Det er ikke farligere en hjemmelaga skoleboller med vaniljekrem, som nok inneholder 4 ganger så mye sukker som en 100g plate kakaosjokolade inneholder, den inneholder nemlig kun 4% sukker.. Det hender nemlig at jeg også baker skoleboller til barna kommer hjem fra skolen som et lite mellom måltid, det har jeg heller ingen problemer med så lenge ingen av oss lider av overvekt.

      Slett
  10. Ser det var noken merkelige hysteriske komentara lenger oppe her...hehe...jaja... Flott oppskrift du kom med! :) Lavkarbo med sundt fett var det også,mykje gode kaloria...akkurat slik vi lika det! :):)

    Nydelig kveldssnack for stor og liten...og 10 ganga bedre enn maarud potetgull og anna "plast"godteri som 80% av alle andre barn spiser en laurdagskveld....

    Ha en super kveld!! :):):):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant så sant! Takk for god kommentar, en super kveld til deg også:))

      Slett
  11. Hei alle sammen!

    Ser at det foregår en debatt omkring nøttesjokoladen. Vel..en debatt er alltid sundt å ha, men nå må man skille mellom måltid og kos. Dette er ikke en erstatning for et måltid men ment som kos. Mørk sjokolade inneholder også kalorier, og alle og enhver vet at det ikke er sundt å "overspise" matvarer med høyt kallori innhold, men her er det snakk om små mengder om gangen. Man klarer nemlig klarer nemlig ikke spise så mye mørk sjokolade som man gjør med den lyse. Mørk sjokolade er og blir sunnere an velger å gi barna sine til kos er opp til hver enkelt familie å bestemme. Vi er en familie som spiser sundt og barna lider ikke av overvekt. Så for oss fungerer mørk nøttesjokolade ypperlig som kveldskos, og vi spiser det med GOD samvittighet.

    SvarSlett
  12. Hej Anne.
    Flot indlæg, og dejligt, du kunne lave det sammen med junior :-)

    Som jeg læser dit indlæg, knytter du nogle kommentarer til omkring chokolades egenskaber, af ren informativ art - og på ingen måde dikterende.

    Stor er derfor min forundring, når jeg læser de mere eller mindre hysteriske kommentarer, dette medfører.

    Jeg tror, vi skal gøre op med mange myter om, hvad der er sundt og hvad der er usundt, og vælger man at gå til den "usunde" side, er chokolade nok noget af det bedste, man kan sætte tænderne i, trods alt.

    Når nu dit indlæg sådan overfortolkes - jfr. nogle af kommentarerne - vil jeg tillade mig at gå skridtet videre: Børn, der holdes i yderst kort snor ang. "det at hygge (kose) sig", udviser ofte en uhensigtsmæssig adfærd, når de bevæger sig ud i sociallivet uden forældrenes strenge øjne i nakken, og så nærmest hamstrer de alt "guf", de har indenfor deres rækkevidde.

    Nuvel, en generaliserende påstand fra mig - helt på ligne med de generaliserende og hysteriske påstande nogle steder i kommentarsporet.

    Fin blog iøvrigt, du kører, jeg nyder at følge med fra sidelinien :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velger man blandt det sunne og usunne, er sjokolade uansett noe av det værste man kan spise pga kombinasjonen fett og sukker.

      Slett
    2. Og det var så lige præcis ikke det, jeg skrev. Jeg skrev, "vælger man at gå til den "usunde" side, er chokolade nok noget af det bedste, man kan sætte tænderne i, trods alt".

      Slett
    3. Tusen takk Trine!:) Den mørke sjokoladen som jeg har brukt til denne oppskriften inneholder 4% sukker og 19% fett på en sjokoladeplate på 100g. En liten Freia melkesjokolade på 24g, inneholder hele 13g sukker og 8,1g fett..

      Slett
  13. For mye og for lite skjemmer alt - lærte jeg da jeg var barn for mer enn et halvt hundre år siden... Og det er en sannhet. Balanse mellom sunn kost og kos som er mindre sunnt og balanse mellom aktivitet og hvile er nøkkelord som godt kan være ledetråd i enhver familie. Og til Magne i VG: godt at dere har variasjon over matanbefalingen deres. Fortsett med det !!Til slutt: Anne Karin sin matblogg er verd å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du helt rett i! Man skal bruke sunn fornuft, men det tror jeg de aller fleste gjør også:) Takk for fin anbefaling, det setter jeg stor pris på:))

      Slett
  14. Jeg gikk inn på bloggen din etter anbefaling fra VG... og jeg er veldig imponert.. Flott blogg.. :)
    Jeg er også over gjennomsnitt matinteressert og har en drøm i magen å skrive egen kokebok.. Kanskje en dag :)

    Sjokolade er godt og skal nytes!! Oppskriften din har jeg brukt mange ganger.. Veldig koselig å gjøre dette sammen med barna eller en venninne ol. Jeg er allergisk mot nøtter og kan anbefale for andre allergikere å bruke: puffet ris, musli blanding, cornflakes, rosiner, sukatblanding, havregryn ol... Siden man bruker kokosfett så blir ikke sjokoladen så fort hvit og kan derfor brukes som en flott gave i en morsom eske eller glass. Veldig koselig for mottaker og få "hjemmelaget" sjokolade i gave :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, så kjekt å høre!:) Ja oppskriften er veldig god og ekstra koselig er det når man kan lage noe så enkelt og godt sammen med barna. Riktig god ide å gi det i gave, det er jeg sikker på faller i god smak:)

      Slett
  15. Jeg ler så jeg tisser på meg!

    Jeg tolket settningen "kvelds-kos" som en aktivitet man kunne gjøre med ungene feks en fredagskveld, og så kose seg litt med det man laget som lørdags godt! I stede for en pose med chips, 3 glass brus og en stor pose med smågodt!

    Det er bra det er så mye diskusjon rundt dette enke innlegget som jeg føler var ment som en annerledes familie aktivitet, men belønning i enden.

    Dette gir oss håpløse bloggere håp! Stå på! Vi skal lage sjokkonøtter neste helg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ha..ja det finnes like mange tolkninger som mennesker, herlig!:)) Kos dere med sjokkonøtter dere!:)

      Slett
  16. Ærlig talt folkens! Makan til hysterisk svada skal man lete lenge etter! Fin oppskrift, og en dobbel porsjon er altså av 200 gram sjokolade. Til en familie. Si det er 4 i familien, 50 gram hver. Fordelt på to kvelder (fredag og lørdag for eksempel) så er det altså 25 gram per snute per kveld. Hva er problemet? Skal det ikke være lov å legge ut en oppsrift med sjokolade lengre?

    Og til deg som sier noe om kosthold og unge foreldre (sjokoladeelsker): kom deg ned fra pidestallen din, og ikke undervurder andre menneskers evne til å tenke selv! Ikke er det noe automatikk i at de yngre er dårligere rustet til å legge opp et godt kosthold for barna sine enn eldre heller. Og det er ingen som sier dette skulle bli spist kveld etter kveld etter kveld? I tillegg beskylder du AK for å latterliggjøre deg for å insinuere at dette spises 365 dager i året?? Det er jo nesten det du sier når du skriver: "At barna skal læres opp til denne formen for kveldskos kveld etter kveld er i hvertfall ikke med måte." Jøss. Lurer på hva du legger i godt voksen. Det å være voksen er ikke bare et tall...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg befinner meg ikke på en pidestall, men forstår at du er temmelig naiv. Det er bare å se hva enkelte foreldre sender med i matboksen til barn i barnehage og skole. -Saft, kjeks, kaker, sjokoladepålegg osv. Dette ble tatt opp gjentatte ganger av lederne i uteparken til min yngste datter. Spesiellt på den tiden av året hvor søt mat og drikke lokker til seg veps. -Jeg sier dermed IKKE at dette gjelder flertallet av foreldrene.
      Så du på "Hellstrøm rydder opp - -hjemme" i går? Der var det en familie med mange barn som serverte frossen pizza opptil 7 dgr. i uken.
      Jeg undervurderer ikke andre, men du kan jo spørre deg selv, hvis alle mennesker er så oppegående og bevisste som du i din naivitet tror, hvorfor er det så mye livsstilsykdommer og forøvrig andre merkelige ting som skjer i samfunnet også på andre områder? Vi er alle ulike, sitter med forskjellige kunnskaper og erfaringer. Noen er oppegående, tenkende, fornuftige mennesker, mens andre er født med mindre "håndbagasje" -hvilket du bør innse, i stedet for å plassere oss alle på samme nivå.
      Til slutt: Jeg vet personlig om mødre som gir barna superfood (pulver) og snacks a la oppskriften i denne bloggen, og som faktisk tror de er flinke som erstatter vanlige måltider med dette -nettopp fordi det er så mye skriverier om superfood, og at f.eks. mørk sjokolade og nøtter er sunt pga innholdet. Da bør man også presisere at det ikke er sunt som måltidserstatter, men sunnere enn annen snacks, hvis man først skal kose seg med noe -og at det ikke skal erstatte vanlig mat.

      Slett
    2. Naiv? Hvis du tror det kun er unge som sender usunn mat med barna sine i barnehagen er det du som er naiv. Jeg faller nok midt i mellom aldersmessig, og synes det ser ganske likt ut på begge sider. Ja jeg så på Hellstrøm rydder opp, synes han gjør en kjempejobb :) Jeg sier ikke at alle er oppegående i forhold til kostholdsvaner, jeg synes bare du trår litt feil når du peker på "de unge", som det ser ut som om du setter på samme nivå på grunn av alder. Jeg setter ikke alle på samme nivå, men mener din kategorisering er usaklig. Mine barn går i en stor studentbarnehage, og det er ikke gitt at de usunne matpakkene (nesten fraværende faktisk) kommer fra de yngste foreldrene.

      Superfood er en fin pengemaskin, jeg heier på Hellstrøm. Og på de som ikke synes det er noe galt i å tillate seg litt mørk sjokolade med nøtter eller tørket frukt en kveld eller to. Og på de som skriver en matblogg uten at det skal bety at ansvaret for ernæringslære av norsk ungdom hviler på deres skuldre. Tror forøvrig vi er ganske enige egentlig.

      Slett
  17. du må kjøpe sjokolade for og lage en sjokolade

    fuck logic

    SvarSlett
    Svar
    1. Men, så blir den veldig god, da, og du har kosen med å lage dette, først.

      Slett
  18. Dette skal jeg lage med barna, om ikke annet så for å ha laget noe selv sammen med barna. Men i min verden tilhører sjokolade til helga, uansett om det er mørk eller lys... Så dette lages til helga... Men nøtter er bra hver dag :-)
    Hilsen mamma til to.

    SvarSlett
  19. Tusen takk Anne Karin, jeg har ikke barn, er godt voksen og elsker sjokolade :-) Jeg spiste en god del av røra mens jeg lagde den nå ;-) og gleder meg til å spise mer når den er klar :-) Det er gøy at noe sååå godt er sååå enkelt å lage. Håper på flere slike oppskrifter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra og så kjekt å høre! Ja, vi må finne flere slike godsaker nå til høsten:)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...