Sider

søndag 2. september 2012

Linsesalat med fetaost

Vi er blitt mer og mer glad i linser. Og som kjent er disse spekket med proteiner og en sunn og god erstatning for ris og poteter. Her er enda en enkel linserett som også går inn under lavkarbo retter.

 
Til 4 porsjoner trenger du:
 
225 g røde, gule eller grønne linser
1 stk laurbærblad
1 ss rødvinseddik
2 fedd hvitløk
1 ts sukker
12 dl vann
2 ss salt
1 stk finhakket rødløk
50 g soltørket tomater i olje, silt av og hakket
2 ss balsamicoeddik
3 ss olivenolje
100 g smuldret fetaost
3 ss finhakket bladpersille
 
Kok linsene sammen med 1 båt hvitløk, sukker, laurbærblad, rødvinseddik, salt og pepper i 25 minutter til de er møre, men holder fasongen.
 
Sil av vannet og fjern hvitløksbåten og laurbærbladet. Hell linsene over i en skål eller på fat og la dem avkjøle til de er kalde.
 
Hakk den andre hvitløksbåten, og bland de øvrige ingrediensene sammen med linsene. Smak til med salt og pepper og sett salaten i kjøleskapet et par timer før servering.
 
Fetaost kan godt byttes ut med fersk mozzarellaost om ønskelig. I tillegg har jeg brukt litt brokkoli og ferske party tomater.
 
 


2 kommentarer:

  1. Da er jeg i full gang med å teste ut linsesalaten din :) En ting som jeg lurte litt på var om rødvinseddiken skulle i kokevannet til linsene eller i dressingen? Tenkte jeg skulle smake meg frem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, linsene kokes kokes i rødvinseddik. Beklager feilen, glad du gjorde meg oppmerksom på det! Håper det faller i smak:)
      Hilsen Anne Karin

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...