Sider

tirsdag 12. juli 2011

Bruchetta...

I dag laget jeg Bruchetta til lunsj med tomater, rød løk og basillikum.



1 stor baguette
3 frisk basilikum
6 klasetomater
1/2 rødløl
4 hvitløksbåter

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 180 grader.
Skjær baguetten på skrå, i ca. 1 cm tykke skiver.
Legg de på et bakepapirkledd steikebrett.
Pensle på olivenolje på begge sider av baguettskivene.
Sett de i ovnen til de er gylne og litt sprø.
Skrell hvitløksbåtene og gni de stekte baguetteskivene inn med litt hvitløk.
Kok opp en gryte med litt vann.
Snitt ett kryss i toppen på hver tomat og ha de i det kokende vannet i ca. 15 sek.
Legg de over i iskaldt vann. Flå deretter av skinnet.
Del tomatene i to og ta ut innmaten.
Skjær tomatkjøttet i fine små terninger.
Skrell og finhakk rødløk.
Finhakk eller riv basilikum.
Bland alt forsiktig sammen og smak til med salt og nykvernet pepper.
Legg ca. 1 ss av tomatblandingen på hver baguetteskive.



Konklusjon
Som dere ser brukte jeg vanlig franskbrød da jeg ikke fikk tak i frisk baguette, men prinsippet er det sammen. Jeg var nok litt for forsiktig med hvitløken og kunne skjært skivene litt tykkere og stekt dem litt kortere tid.
Vi brukte Balsamico som dressing som satte en pikant smak på det hele.
Neste gang jeg lager Bruchetta vil jeg også bruke pesto.  
Retten er enkel og lage og er et godt alternativ til lunsj og matpakke.

Terningkast 5.

Oppskriften er funnet hos dinmat.no



2 kommentarer:

  1. Mmm..dette så veldig godt ut.. Det må jeg prøve en dag:) Syens det er veldig gøy med denne nye bloggen din, kjekt med ny matinspirasjon:)
    Klem

    SvarSlett
  2. Dette så utrolig godt ut. Så flink du er :)
    Ha en nydelig kveld videre.
    Klem fra Elene.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...