Sider

mandag 1. oktober 2012

God gammeldags kjøttsuppe med klimper



En rett som har fulgt meg fra barnsben av er søndagsmiddagen "kjøttsuppe med klimper". Allerede på formiddagen kunne man kjenne duften av denne nydelige suppen som sto på kok, og søndagsfølelsen var satt. Oppskriften er gammel og kommer fra min mormor som lærte min mor, som igjen lærte meg den, men den stammer nok fra enda eldre tider.

 

Man kan koke suppen på både lammekjøtt og oksehøyrygg. Jeg foretrekker oksehøyrygg.


4 personer
- Ca. 1,2 kg kjøtt, gjerne med ben i
- 3 l vann
- 6 gulerøtter
- 1/4 hodekål
- 1/4 kålerabi
- 1/2 løk
- 1-2 ss salt

Skjær kjøttet opp i porsjonsstykker og kok sammen med en halv løk. Ved oppkok tilsettes salt. For å få en klar og fin suppe fjernes skummet som topper seg i starten av kokingen, bruk en skje.
La kjøttet koke i 1 time.

Skrell gulerøttene og del dem på langs. Skjær opp hodekål i skiver, det samme gjøres med kålerabi. Tilsett grønnsakene etter at kjøttet har kokt en time, og kok videre en time til.

Klimper:

Klimper er melboller laget av egg, sukker mel og melk. I gamle dager kunne man godt spise kjøtt og suppe til hverdags, men laget man melboller eller løksaus til, ble det straks et festmåltid som kunne serveres både til fest og som søndagsmiddag.

3 egg
6-7 ss sukker
3 ss melk
Hvetemel

Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett melk og rør godt. Rør til sist inn hvetemel til du får en mellom fast konsistens. Røren skal være nesten rennende, men ikke flytende. Blir røren for tynn flyter den ut, blir den for hard blir klimpene for harde og melete å spise. Doser i en spiseskje og legg klimpene i suppen de siste 10 min av koketiden.

Server kokte poteter til, og gjerne løksaus om du ønsker det.





16 kommentarer:

  1. Mmmmm......så veldig god ut. Husker godt vi hadde kjøttsuppe på søndagene også, om høsten. Så denne må prøves. Klimper er nytt for meg, for mamma hadde noe slags gryn i vår suppe(husker ikke hva)...
    Flott matblogg du har, Anne Karin :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kari,
      Tusen takk! Ja jeg tror nok ganske mangen av har vært borti denne retten eng gang i løpet av livet. Det med gryn i kjenner jeg ikke til. Hadde vært spennende å vite hvilken type gryn..?
      Klem tilbake:)

      Slett
    2. Tror det kan være byggryn... husk å la de ligge i vann natten over før du bruker dem... lykke til... :=))

      Slett
    3. Eg tror det er havregryn👍🏻

      Slett
  2. mmm. En av mine absolutt favorittmiddager. Barndomsminne og god mat i ett. Jeg har aldri hørt det navnet på melbollene før, men uansett hva man kaller dem er de et "must". Og sausen og potetene, i alle fall på "dag 1". Vi pleier å lage masse. :-D

    Takk for påminnelse til at vi må lage denne snart. ;-)

    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin,
      Ja noen retter setter spor, slik som denne har gjort. Navnet "klimper" kan godt være stedbundet her på vestlandet, for jeg ser det er mange som kaller dem for melboller. Håper det smaker like godt som du husker det:)
      En riktig fin dag til deg også!
      Anne Karin

      Slett
  3. Idag tenkte jeg...mmm, idag vil eg invitera naboen på kjøtt og suppa... Men koss ska eg klara d, når mor e i syden, tenkte eg??? Joda, md "google " d....utfordringen med å google, e jo at det komme opp maaaaaangen oppskrifter, kanskje e mesteparten nesten like, mn allikavel... å vips så havna eg på din blogg, Anne Karin. Å denne oppskriften vil eg bruka, for denne vett eg e go!! Nå e kjøttet på kok og all snerken borte vekk, så nå e d bare å vente og glede seg..:) nam nam.... Håpe dokke alle har det bra. Klem Ellen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ellen,
      Så bra du fant meg da:-) Ja den suppen kjenner du vel godt, sikkert ikke så ulikt den din mor lager tenker jeg. Håper det falt i smak og ble vellykket!:)
      En stor hilsen hjem til dere også!
      God klem tilbake:)

      Slett
  4. Skal servere suppen hjemme her nå ,har laget melboller mange ganger,og alle oppskrifter er forskjellige ..Håper dine klimper smaker godt :-) :-) Gleder meg til middag om 10 min :-) :-) Jeg pleierbå bruke bygg gryn tror jeg,,de sveller litt som små riskorn,har en strek i midten..Min mor hadde alltid det oppi..deilig :-) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      Ja klimper lages på mange måter, men jeg har ikke prøvt med bygg gryn, det skal jeg huske å prøve. Dette er en oppskrift som har gått i arv flere generasjoner i min familie, og vi ikke bare liker klimper men det er et must! Håper det falt i smak:)) La meg gjerne få høre hva du syns:-))

      Slett
    2. Heia!

      Farmor laget klimpene med en kokt potet i røren, de var alltid veldig gode!! Nå bor jeg i Tallinn/ Estland og kom over veldig bra suppekjøtt av storfe idag i nærbutikken min ( 1, 79 € per kilo ), så idag blir det kjøtt og suppe med klimper og løk saus, er noen år siden jeg har laget det så jeg googlet litt og fant ordet "klimper" og da måtte jeg se nærmere på oppskriften og den ligner mye min farmors oppskrift så jeg håper mine Estiske venner liker den også :) Takk for oppskriften!!

      Slett
  5. Ble kjempegode til grønnsakssuppe. Hadde mindre sukker i de.

    SvarSlett
  6. Gulrot. Er ikke noe som heter 'gulerot' ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Viss du bruker kokebøker fra begynnelsen av 1900 og før den tid så skrives det gulerot, men de smaker sikkert likt? Feks. Henriette Schønberg Erken (Gulerot).

      Slett
  7. Vet noen bruker kavring i klimpene. Har prøvd det selv, og er veldig godt. Hun som kom med tipset til meg kommer fra Danmark, så er kanskje sånn de bruker det der.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...