Sider

Viser innlegg med etiketten kaker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kaker. Vis alle innlegg

torsdag 22. november 2012

Dessertkake - for kakemonser


Oppskrift til denne lekre dessertkaken fant jeg hos Philadelphia Norge, som jeg forøvrig syns byr på mye fristende. Bunnen er laget av knuste oriokjeks og kremen av philadelphia ost, gelè og mange andre godsaker. En herlig blanding av søte og syrlige smaker og den perfekte kaken for en kakemons.

- 14 stk Oreo kjeks
- 40 g smør
- 1 pk Freia Melkesjokolademousse
- 350 g Philadelphia Original
- 100 g sukker
- 2 ts vaniljesukker
- 2.5 dl gresk yoghurt
- 2 pl gelatin
- 1/2 pk hurtiggelé med bringebærsmak
bringebær og orio kjeks til pynt
 
Knus 14 kjeks fint, og bland dem sammen med smeltet smør. Trykk massen ut i en kakeform, ca 24 cm. Lag mousse etter fremgansmåten på pakken. Hell moussen over bunnen og stryk den glatt utover bunnen. Settes kaldt mens kremen forberedes.
 
Legg gelantin i kaldt vann. Kok 1 dl vann og bland i gelépulveret. Klem ut vannet av gelantinen og tilsett i gelèen.
 
Visp sukker, vaniljesukker og Philadelphia godt sammen.  Tilsett yoghurt og til sist røres forsiktig gelémassen inn. Rør inn fire hakkede Oreo kjeks. Hell over moussen, og stryk glatt over. Sett kaken kaldt i minst 2 timer. Pynt med friske bær og hakket kjeks.

søndag 28. oktober 2012

Key lime-pie



Denne fantastiske pai kaken har sin opprinnelse i Key West USA. Jeg ble gjort oppmerksom på den av en venn i USA, som sendte meg både amerikansk pie form og målebegre slik at jeg også kan teste ut amerikanske opprifter.

Denne oppskriften har jeg vel og merke funnet her i Norge, på "KlikkMat". Key-lime er i moden tilstand noe søtere enn den lime vi får tak i her i Norge. Men min venn tipset meg om å blande inn litt sitronsaft sammen med lime for å kompensere litt på den bitre smaken. Resultatet ble nydelig! En frisk og deilig kake som passer til alle anledninger.

Bunn:
- 4 dl knust kornmo kjeks
- 0,5 ts kanel
- 0,5 ts kardemomme
- 100 g usaltet smør

Fyll:
- 1 plate gelatin
- 0,25 ts salt
- 1,5 dl silt limesaft (ca.5 lime+1 sitron)
- 1 ts revet limeskall
- 2,5 dl sukker
- 4 stk egg
- 2,5 dl fløte

Smelt smøret. Bland de tørre ingrediensene til bunnen i en bolle og vend det smeltede smøre godt inn. Legg massen over i en paiform og trykk massen godt ned.

Legg gelatin platen i kaldt vann noen minutter. Klem vannet ut av gelatinen og legg i en kjele sammen med halvparten av sukkeret, samt saltet. Tilsett silt limesaft og revet skall. Skill eggehviten fra plommene, og visp inn eggeplommene i gelatinblandingen. Varm opp på svar varme under stadig omrøring til blandingen tykner. Den skal ikke koke. Ta kjelen av varmen og sett til avkjøling mens du pisker eggehviten stive med resten av sukkeret. Vend den stivpiskede eggehviten forsiktig inn i limemassen. Visp så fløten stiv og vend den inn i egge-lime-kremen. Hell fyllet over i paiskallet og la paien stå i kjøleskapet til den skal serveres.

Takk til Knut og Katy som sendte meg utstyr og gjorde meg oppmerksom på denne lekre paikaken!



 






 

søndag 14. oktober 2012

Sjokolademuffins med hasselnøtter



Muffinser lages i utallige varianter, og her er en variant vi er veldig glad for. I tillegg til hasselnøtter og mørk sjokalde kan også denne oppskriften tilsettes hakket chili for å få en enda sterkere smaksopplevelse. Det er høst, det er søndag og tid for søndagskaffe med noe godt "attåt"..

Til ca 12 muffinser




3½ dl hvetemel
½ dl kakaopulver
1 ts bakepulver
½ ts salt
1 ts vaniljesukker
1½ dl sukker
100 g mørk, hakket sjokolade
½ rød finhakket chili , uten kjerner (kan sløyfes)
1 dl finhakkede hasselnøtter (kan sløyfes)
2 egg
1 dl smeltet meierismør, avkjølt

2¼ dl helmelk

Sett ovnen på 200 grader mens du forbereder røren.

Smelt smøret og sett til avkjøling.

Bland alt det tørre og sikt det over en bolle. Finhakk valnøtter, sjokolade og evnt. chili og vend inn i det tørre. Visp egg og tilsett melk og avkjølt smør mens du fortsetter å vispe. Bland sammen med det tørre og rør godt.

Fyll muffinsformene 3/4 full og stek midterst i ovnen ca. 15-20 min.

Pisk gjerne litt krem og server inntil muffinsene, enten som pynt på toppen eller ved siden av.

Se også min artikkel hos LWMagazine denne uken. Deilig honningkake med friske bær, vaniljeis eller pisket krem.

Minner samtidig om at det er siste sjanse for å være med på markedsundersøkelsen i morgen. Flotte gaver som takk loddes bort!!
Bli med HER.

mandag 8. oktober 2012

Cheesecake Brownies



Philadelphia Norge har laget en flott facebook side og viser mange fristendes oppskrifter. Blant annet denne Cheesecake Brownies som jeg testet ut i helgen. Her har man puttet Philadelphia ost i brownies deigen og det gir en saftig og god smak. Lett og lage og perfekt til søndagskaffen.

Som Philadelphia Norge selv skriver er det ikke farlig å kose seg en gang i blant, så lenge man ellers har en sunt kosthold. Derfor kan jeg med god samvittighet anbefale deg denne til søndagskos!

Bildet er lånt fra Philadelphia

- 125 g Smør
- 125 g Mørk sjokolade, hakket
- 3 stk. Egg, lett pisket
- 50 g Hvetemel, siktet
- 50 g Bakekakao
- 0,25 ts Bakepulver
- 200 g Philadelphia Naturell Light
- 50 g Strøsukker

Smelt smør, sjokolade og brunt sukker på middels varme i en mellomstor gryte, rør underveis. Når massen er smeltet trekker du den av varmen og pisker i eggene.
Tilsett siktet hvetemel, kakaopulver og bakepulver og rør godt sammen.

Smør en avlanget form (18 cm x 28 cm) og legg i bakepapir. Hell røren over i formen og glatt ut.

Visp Philadelphiaosten sammen med strøsukker inntil du har en jevn blanding. Bruk en skje og spre blandingen utover sjokoladeblandingen. Bruk deretter en kniv og skjær gjennom osteblandingen og form til ønsket mønster.

Stek på 180 grader i ca. 35-40 minutter, inntil massen er gjennomstekt. Sett browniesen til avkjøling før du skjærer den opp i små passende stykker.

Næringsverdier per porsjon
Energi 1180.9kJ / 282.0 kcal
Proteiner 5.0g
Karbohydrater 32.0g
Fett 16.0g

torsdag 6. september 2012

Philadelphia ostekake med sjokolade

En enkel og rask kake å lage i hverdagen når man venter besøk. Deilig på smak og med fristendes friske bær til pynt. Denne kaken er laget på Philadelphia sine oster, både orginal og freia. En spennende ny variant med sjokoladesmak i ostekremen. En positiv overraskelse!

 
 
140 g havrekjeks, knust
30 g Philadelphia Original, smeltet
400 g Philidelphia Freia
250 g creme fraiche
8 g gelantin, oppløst i 60 ml varmt vann
Friske bær til pynt
 
Knus kjeksen og bland med den smeltede kremosten. Press kjeksblandingen ned i en kakeform med avtakbar bunn ikledd bakepapir. 
 
Visp Philadelphia Freia sammen med creme fraiche til du får en jevn blanding. Legg gelantinplatene i kaldt vann noen minutter. Press ut vannet og løs opp i 60 ml varmt vann og bland inn i ostekremen. Hell blandingen over kakebunnen og avkjøl.
 
Når osten er klar og stiv etter ca. 2-3 timer i kjøleskapet, pynter du kaken med friske bær eller annet om ønskelig. 
 
 
 

mandag 9. juli 2012

Flykræsj - Pavlova med frukt og melkepletter

Hva frister vel mer enn deilige kaker pyntet med sesongens friske bær og litt sjokolade. Denne deilige og litt annerledes varianten av pavlova frister nok noen og enhver.




Marengsbunn:

4 eggehviter
250 gr sukker

Pisk til marengs. Når hviten danner topper er den ferdig pisket.
Hell over på et stekebrett kledd i bakepapir. Klapp marengsen ut
til en runding på størrelse med en middagstallerken.

Forvarm ovnen til 250 grader. Sett stekebrettet på den nederste rille og skru temperaturen ned til 100 grader og stek i 1 time. Skru av stekeovnen og la margensbunnen bli ståendes i ovnen en time til. Ta ut og legg på et fat.

Krem:

1/3 kremfløte
1 pk vaniljekrem

Pisk fløten til krem og bland sammen med vaniljekrem.
Hell kremen på midten av marengsbunnen og smør kremen utover til det er et 2 cm igjen til kanten. Fyllet/kremen renner litt av seg selv.

Pynt:

Jordbær
Blåbær
Kiwi
Sjokoladepletter



torsdag 28. juni 2012

Konfektkake - en vinner!

I knivskarp konkurranse med mange flotte bidrag i "din sommerlige kake" konkurransen hos "My little kitchen", gikk jeg i dag av med seieren med min konfektkake! Så utrolig gøy:)


Har du lyst på oppskriften kan du få den HER

Hurraaa!!

lørdag 16. juni 2012

Ritzkake med valnøtter og bær

Denne kaken er blitt en "hit" blant datterens studiekamerater i Praha. Nok både fordi den er enkel å lage, men også fordi den er saftig og full av gode smaker. Blanding av det salte og det søte er alltid en suksess, og kakefatet er ribbet på kort tid.




Du behøver:

3 eggehviter (egg str. L)
200 g sukker
20 salte ritz kjeks
1 liten boks valnøtter

Pisk eggehvite og sukker stivt, helt kritthvitt (marengskrem).
Knus kjeksene til grovt mel og grovhakk valnøttene og rør inn i marengsen.



Fest bakepapir i bunnen av en kakeform str. 24 og smør formen godt.
Stek ca. 35 minutter på 175 grader midt i ovnen.

FYLL:
Bær, fruktcoctail eller frisk aprikossyltetøy o.l. (ikke for søtt)
1/3 l kremfløte, piskes.

Et godt tips her er å bruke frosne bær. Bringebær eller skogsbær er veldig godt.
Legg gjerne bærene halvtinte på kakebunnen, slik at saften siver inn
i kakebunnen etter hvert som de tiner.

Oppå bærene legger du pisket krem.

PYNT:
Som pynt kan du bruke f.eks. physalis som jeg har gjort, eller
friske jordbær, bringebær eller sjokoladepynt.



onsdag 13. juni 2012

Popcakes

Popcakes er den nye cupcake`n. Fremgangsmåten på popcakes er ganske enkelt. Enkelt forklart baker du en kake, f.eks sjokoladekake. Den avkjøles og smuldres så opp, og blandes med kremost og melis til en kremaktig, lekker konfektmasse. Massen formes til kuler, settes på pinne, glaseres med sjokolade og pyntes. En morsom syssel for store og små!



Du behøver:

150 g sukker
1 stk vaniljestang

1 ts kanel
2 stk egg
150 g smør, smeltet og avkjølt
150 g hvetemel
4 ss kakao
2 ts bakepulver

Ostekrem
100 g kremost, naturell (ikke light)
1 ts vaniljesukker
200 g melis

Glasur
400 g candymelts........, finnes i mange farger




Start med sjokoladekaken.
Forvarm stekeovnen til 170 grader.
Splitt opp vaniljestangen og skrap ut frøene.
Visp eggedosis av egg, sukker og vanilje

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver og rør det i eggedosisen vekselvis med smeltet smør.
Stek kaken i smurt form i ca. 30 minutter. Avkjøl kaken helt. Rør sammen kremost, melis og vaniljesukker. Smuldre kaken fint, gjerne med elvisp, og rør smulene i ostekremen.

Rør det hele godt sammen til en konfektaktig masse.
Form 20 små kuler av massen. De skal veie ca. 30g. Bruk gjerne vekt så alle kakene blir like store.
Sett kakene i kjøleskap så de stivner helt før de skal glaseres.


Montering av kakene
Smelt Candy Melts over vannbad eller i mikroovn, se anvisningen på pakken. Bruk små tre eller pappspidd til å sette kakene på.
Dypp 1 cm av spiddet i Candy Melts og stikk det 2/3 inn i kaken. Dette er viktig, ellers kan kaken skli av pinnen.
La candy Melts stivne så kaken sitter godt fast. Stikk pinnene i oasis eller en stor potet.

Så skal hele kaken glaseres.
Dypp kaken rett ned i bollen med smeltet Candy Melts og trekk den rett opp. Ikke rør rundt med kaken, da risikerer du at den faller av pinnen. Slå pinnen lett mot kanten av bollen og drei den rundt noen ganger, så overflødig Candy Melts renner av og glasuren blir fin og glatt.
Pynt så med kakekrymmel, sølvkuler eller annet før glasuren har stivnet. Sett kakene kaldt så glasuren blir helt stiv.


mandag 11. juni 2012

Pain au chocolate

I dag "falt" jeg over en super enkel oppskrift på "Pain au chocolate". Med ferdiglaget frosset butterdeig fra butikken, er denne kaken laget på få minutter. I Frankrike dypper de gjerne kaken i kaffen eller kakaoen.



Du behøver:

Frossen butterdeigplater
Nugatti Crisp
Hakket mørk sjokolade
Hakkede nøtter f.eks. mandler
1 egg

Legg butterdeiplatene på kjøkkenbenken, de tiner i løpet av 10 minutter.
Smør nugatti på halve langsiden og dryss hakket sjokolade oppå.
Rull sammen til en pølse og pensle over med egg.
Dryss på hakkede mandler og del opp i biter.



Stek på 160 grader i 20 minutter.

søndag 20. mai 2012

Makroner

Det er en "førstegang" for alt.. selv med makroner. Jeg har lenge vært nysjerrig på å lage makroner, men aldri kommet så langt.. Nå har jeg testet dem, og selv om utseende ikke ble hundre prosent, ble smaken derimot det.

Som alltid surfer jeg internett for gode og enkle oppskrifter og har plukke litt her og litt der.
Disse makronene er i utgangspunktet enkle å lage, men det er viktig med riktig utstyr. Jeg manglet sprøytepose, og brukte i stedet en plastikkpose. Det fungerer i nøden, men jeg annbefaler absolutt sprøytepose.


Du behøver:

3 eggehviter
75 g sukker
75 g mandler
125 g melis
1 vaniljestang (kun frøene)

Skold mandlene i varmt vann ca 20-30 sek. Fjern skallet ved å trykke mandlen mellom tommelfinger og pekefinger og skyv skallet av. Lufttørk mandlene og mal dem i en mandelkvern. Sikt melis og mandlemassen oppi en bolle.

Pisk eggehviten til den skummer og tilsett sukkeret i tre omganger mens du visper godt. Når det er helt stivt blander du den forsiktig inn i mandalmassen med en slikkepott. Ikke bland for hardt, da du ødelleger luften du har pisket inn i eggehviten. For å få farge på makronene bruker du konditorfarge. Ønsker du brunfarge, kan du f.eks. bruke 1-2 ss kakao pulver.

Fyll blandingen i en sprøytepose og doser små porsjoner på størrelse med en 5 kroning på en stekeplate kledd med bakepapir. La makronene hvile ca 30 min på kjøkkenbenken før du setter dem inn på midterste rille på 150 grader i 14 min.

Steketiden kan variere fra ovn til ovn, så følg med slik at makronene ikke blir stekt for hardt. Viss de sprekker kan du sette inn en stekeplate ovenfor og en under for å beskytte dem noe. 


Swiss meringue smørkrem
 2 eggehviter
100 gram sukker

140  gram smør (gjerne usaltet)
1 ts vanilje ekstrakt
evt frø fra en vaniljestang

1 ts salt, viss du har brukt usaltet smør.

Gjør klar alle ingredienser på forhånd. Eggene skal være romtemperert og smøret kaldt.
Ha eggehvite og sukker i en skål som tåler varme og pisk lett sammen.
Sett skålen over et varmt vannbad og pisk videre. Du trenger ikke piske hardt, men jevnt.
I løpet av ca 3 minutter har sukkeret smeltet mens du pisker jevn.

Hell blandingen over i en kjøkkenmaskin og visp videre til hviten er kald og stiv.
Skift så vispen ut med K-spaden på kjøkkenmaskinen og ha i smøret i små stykker, litt og litt om gangen og rør med full styrke. Når alt smøret er fordelt, tilsetter du vaniljeekstrakt eller frø fra en vaniljestang. Bland inn.

Fyll så sprøyteposen med kremen og legg på krem på den ene siden av makronen. Dekk over makronen med en annen halvdel. Makronen er nå klar til å nytes!

Makronene egner seg godt til å fryses.




fredag 27. april 2012

Peanøttkake

Dette er kaken for alle som liker blanding av salt og søtt. En "lekkerbisken" av en kake som også passer perfekt til dessert og sammen med en god kopp Nespresso.




Bunn
4 eggehviter
3 dl sukker
2,5 dl peanøtter
20 stk salte Ritz kjeks, knuste

Rør eggehvite og sukker stivt, bland i resten.
Stekes i langpanne på 175 grader i ca. 15 min.
Avkjøl noe.

Krem
4 eggeplommer
3 ss sukker
60 g smør
2 plater Dronning sjokolade

Smelt over svak varme i en gryte og hell over den noe avkjølte bunnen.
Avkjøl.

(Et lite tips her er å legge bunnen i fryseboksen slik at avkjølingen går hurtigere.
Det gjør også jobben med å dele bunnen i to lettere.)

Når bunnen er helt avkjølt deles den i to på tvers.
Pisk to små kartonger fløte til krem og dekk over den ene bunnen med halvparten
av kremen. Legg så den andre bunnen oppå kremen og pynt med resten av kremen og
knuste M sjokolader, eller rasp opp litt mørk kokesjokolade til pynt.


Mitt ukeinnlegg hos LW magazine er ute nå. Få oppskrift på lekker
Scampi servert med mix salat HER.


 

onsdag 18. april 2012

Porsjons ostekaker


Hva er vel ikke mer morro enn å prøve ut nye ideèr?! Jeg har lenge tenkt på å lage små porsjonskaker til dessert, og forestilte meg at små "porsjonsostekaker" sikkert ville ta seg flott og dekorativt ut på en tallerken eller et fat. I dag ble tanken gjort om til handling, og resultatet ble slik:



De sorte små runde formene er kanskje akkurat litt for store som porsjonskake, men gjør seg allikevel dekorative på bordet og kan fint deles i to. Dessuten er dette en god idè til størrelse på en tur-kake for to.

De farvede muffinsformene er perfekte som porsjonskaker og er laget av silikon. Derfor egner de seg godt til former for ostekake da de ikke siger ut. Jeg syns det ble noen artige og dekorative små ostekaker, som jeg med anledninger fremover vil servere på denne måten.

Oppskrift på selve kaken finner du HER.

torsdag 5. april 2012

Mormors vafler



Som med pannekakene mine, er også vaflene av god gammel oppskrift. Jeg har prøvet ut mange forskjellige oppskrifter, men dommen fra barna er klar..: Mormors vafler er og blir best!


4 egg
150 g margarin
3 ss sukker
4 dl melk
300 g hvetemel
1 ts kardemomme
1 ts bakepulver

Pisk egg til eggedosis. Smelt smøret og avkjøl noe. Bland alt det tørre og rør inn smeltet smør og melk vekselvis. Når røren er halvtykk blandes eggedosis godt inn. Rør deretter inn resten av vesken. La røren svelle i kjøleskapet ca. 1 time.

torsdag 8. mars 2012

Påskeinspirert ostekake med Maryland kjeks bund

For en familie som oss, som ellers ikke er de store kakemonsene, testet jeg ut en ny variant på ostekake med Maryland kjeks til bund.

Ostekake er en av få yndlingskaker, og alltid like lett å få til. I dag har jeg valgt å gjøre en ny vri.. Jeg har brukt sjokoladekjeks i stedet for kornmo, og puttet frukten som jeg ellers pynter med på toppen, inn i kremen, og pyntet med påskeegg og valnøtter. Hvorfor ikke begynne å lage litt påskestemning allerede nå!?

 
Du behøver:
 
1 pk sitrongelè
2 1/2 dl vann
3 dl kremfløte
3 dl seterrømme
200 g kremost naturell
120 g melis
 
BUNN:
 
225 g sjokoladekjeks, f.eks Maryland
100 g smør
50 g valnøtter
 
PYNT:
Jordbær
Blåbær
påskeegg 
 
Knus kjeksen og hakk valnøttene fint. Bland knuste kjeks og valnøtter med smeltet smør og legg på bakepapir i en kakeform. Press kjeksen forsiktig ned i bunnen. Avkjøl.
 
Ønsker du frukt inni kaken, legger du nå f.eks. blåbær og jorbær på bunnen, før du heller over kremen.
 
Kok opp vann og løs opp sitrongeleen i vannet. Avkjøl til den er kald, men fortsatt flytende.
 
Pisk sammen seterrømme, kremost og melis. Pisk kremfløten stiv og bland kremen inn i fyllet.
Pisk til slutt inn avkjølt gelè i en tynn stråle. Hell blandingen over bunnen og bærene, og la kaken stivne i kjøleskapet.
 
Pynt med påskeegg og litt knuste valnøtter.
 

Av: Anne Karin Ternowitz
 

søndag 19. februar 2012

Sjokoladekjeks

I går ble jeg inspirert av bloggen Thing til å lage sjokoladekjeks.
En utrolig enkel og smakfull oppskrift jeg er veldig glad for å ha kommet over.



Du behøver:

80 gr smør
1,5 dl sukker
3 dl brunsukker
1 ts vaniljesukker
2 egg
5,5 dl hvetemel
 
1 ts natron
1 ts salt
200 gram grovhakket kokesjokolade

Bland margarin, hvitt/brunt sukker og
vaniljesukker godt sammen.


Tilsett ett egg om gangen, bland godt.

Sikt inn mel, natron, salt og bland sammen.
Tilsett den grovhakkede sjokoladen.

Stekes på 180 grader i ca 10 - 12 min
Midt i ovnen
Jeg formet deigen til små kuler på størrelse med en cherrytomat, trykket de flate slik at de var ca 2-3 mm høye, og noen laget jeg dobbelt så store. Steketiden som er angitt her gjelder for den minste størrelsen.
I stedet for brunt sukker brukte jeg rørsukker, som er noe lysere på fargen.

Bon apetite!

torsdag 10. november 2011

Konfektkake - en sikker vinner!

Konfektkaken har blitt en favoritt ikke bare hos oss, men også blant venner og familie. Den passer til alle slags anledninger og gjør alltid like stor suksess!




MANDELBUNN
9 eggehviter
300 gr melis
300 gr mandler

Stivpisk eggehviter og sukker, vend forsiktig inn mandlene. Ha bakepapir i en stor langpanne, hell i røren. Stekes på 160 grader nederst i ovnen i ca 30 min.

GUL KREM
9 eggeplommer
2 dl fløte
250 gr sukker
2 ts vaniljesukker
300 gr bremykt

Smelt alt i en gryte, bortsett fra smøret og kok opp.
OBS: MÅ koke litt, ellers renner det av kaken. Ta gryten av platen og avkjøles litt før du rører inn 300 gr bremykt. Avkjøl. Kremen has oppå kaken og den settes i kjøleskapet.

FIRKLØVERKREM
200 gr firkløver
1 kopp sukker
1 kopp fløte
100 gr smør

Dette smeltes og røres sammen. Avkjøles litt og has oppå den gule kremen.

Kaken kan evt. deles i to og du kan fryse den ene delen til en annen anledning.

Kaken pyntes med 1/3 dl kremfølte til halve kaken, 2 kremfløter dersom du skal bruke hele kaken. Pyntes med frukt, f.eks. kiwi, druer, jordbær, blåbær el. bjørnebær.





søndag 6. november 2011

Lun eplekake


Søndag er en fin bakedag, og det smaker alltid godt med noe nybakt
til kaffen på ettermiddagen.

Eplekake smaker best lun, og gjerne med litt iskrem ved siden av.
Den egner seg godt til å fryse og er kjekk å ha i tilfelle uventete
gjester dukker opp.


 
Du behøver:

200 g smør
225 g (2 1/2 dl) sukker
175 g (3 dl) hvetemel
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Fyll:

2 epler, helst syrlige
ca 1 ss sukker
ca 1 ss kanel

Rør smør og sukker hvitt. Rør i et egg om gangen. Tilsett mel,
bakepulver og vaniljesukker. Smør 1 1/2 cm tykt lag av røren
i bunnen på en smurt form. Legg på tynne epletråder og dryss
sukker og kanel over.
Stek kaken på nederste rille i ovnen på 175 grader i 40 min.

En enkel og god gammeldags oppskrift som aldri slår feil.

Bon apetite!

mandag 31. oktober 2011

Barnas favorittkake - Sjokoladekake i langpanne

Dette har vært favorittkaken til alle barna i familien gjennom de siste 20 år.
Den slår aldri feil, og er super enkel å lage. Den også fin for dem som
er allergisk for egg, for her er ikke et eneste egg å finne i røren..



Du behøver:

9 dl hvetemel
6 dl sukker
3 ss kakaopulver
4 ts kanel
2 ts natron
150 g smeltet margarin
7,5 dl surmelk (kulturmelk)

Krem
1/2 plate lys kokesjokolade
100 g smeltet margarin
200 g melis
1 ts vaniljesukker
3 ss sterk god kaffe

Bland alt det tørre og tilsett smeltet smør og surmelk. Bland godt.
Jeg bruker mixmaster og røren blir derfor godt blandet på kort tid.

Legg bakepapir i bunnen av langpanneformen. Du behøver ikke smøre bakepapiret,
kaken sitter ikke fast. Hell røren i langpannen og fordel jevnt.

Sett inn i kald ovn på midterste rille og still temperaturen på 200 grader og stek i 30 min.

Mens kaken steker lager du kremen som følgende:

smelt smør og kokesjokolade på middels varme
sikt inn melis og vaniljesukker, bruk visp.
Tilsett til slutt kaffi og visp sammen til en blank og fin krem.

Kaken er skikkelig saftig og holdbar i mange dager, kan også fryses.
En opplevelse barna aldri glemmer! 

 


Bon apetite!

torsdag 27. oktober 2011

Nøttekake med fromasj

Jeg ble inspirert til å prøve ut en ny kake etter å ha besøkt bloggen


Du behøver:

Nøttebunn:
300 g melis
4 egg
300 g malte nøtter (jeg brukte 200 g mandler og 100 g walnøtter)
1 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 pk bringebærgele (tilsettes etter at bunnen er stekt og avkjølt)

Pisk egg og melis stivt.Spe forsiktig inn resten.
Stek på nederste rille ca. 30 min på 180 grader.

Mens kaken steker lager du en pakke bringebærgele og avkjøler den.
Kakebunnen avkjøles også.
Når alt er kald, heller du forsiktig over litt og litt gele på kakebunnen.
Pass på å ikke helle alt på en gang, da renner det ut av formen.
Gelen skal trekke inn i kakebunnen.
OBS! La kaken bli i formen inntil alt er ferdig, inklusiv fromasjen.

Fromasj

1/3 l kremfløte
1 ts sukker
1 pk bringebærgele

Bruk kun halvparten av veske til å lage geleen, avkjøl.
Pisk kremfløte tilsatt sukker.
Når gelen er avkjølet blander du den sammen med kremfløten
og heller over kaken som fremdeles ligger i formen.
Settes kaldt slik at fromasjen får sette seg skikkelig.


Jeg valgte å pynte med mandelflak og revet mørk sjokolade.
Rastlaustausa pyntet med kiwi og hakket hasselnøtter.
Pynt kaken slik du ønsker det selv.

Kaken smaker utrolig godt. Fuktig, frisk og søt og passer
til alle anledninger.

Denne kaken skal foræres en god venninne i kveld!

Husk å melde deg på Give Away og vinn
blant annet muffinsstativ,
eller vær den heldige som får trøstepremier!
Meld deg på HER.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...