Oppskrift til denne lekre dessertkaken fant jeg hos Philadelphia Norge, som jeg forøvrig syns byr på mye fristende. Bunnen er laget av knuste oriokjeks og kremen av philadelphia ost, gelè og mange andre godsaker. En herlig blanding av søte og syrlige smaker og den perfekte kaken for en kakemons.
- 14 stk Oreo kjeks
- 40 g smør
- 1 pk Freia Melkesjokolademousse
- 350 g Philadelphia Original
- 100 g sukker
- 2 ts vaniljesukker
- 2.5 dl gresk yoghurt
- 2 pl gelatin
- 1/2 pk hurtiggelé med bringebærsmak
bringebær og orio kjeks til pynt
Knus 14 kjeks fint, og bland dem sammen med smeltet smør. Trykk massen ut i en kakeform, ca 24 cm. Lag mousse etter fremgansmåten på pakken. Hell moussen over bunnen og stryk den glatt utover bunnen. Settes kaldt mens kremen forberedes.
Legg gelantin i kaldt vann. Kok 1 dl vann og bland i gelépulveret. Klem ut vannet av gelantinen og tilsett i gelèen.
Visp sukker, vaniljesukker og Philadelphia godt sammen. Tilsett yoghurt og til sist røres forsiktig gelémassen inn. Rør inn fire hakkede Oreo kjeks. Hell over moussen, og stryk glatt over. Sett kaken kaldt i minst 2 timer. Pynt med friske bær og hakket kjeks.






