Sider

søndag 28. oktober 2012

Key lime-pie



Denne fantastiske pai kaken har sin opprinnelse i Key West USA. Jeg ble gjort oppmerksom på den av en venn i USA, som sendte meg både amerikansk pie form og målebegre slik at jeg også kan teste ut amerikanske opprifter.

Denne oppskriften har jeg vel og merke funnet her i Norge, på "KlikkMat". Key-lime er i moden tilstand noe søtere enn den lime vi får tak i her i Norge. Men min venn tipset meg om å blande inn litt sitronsaft sammen med lime for å kompensere litt på den bitre smaken. Resultatet ble nydelig! En frisk og deilig kake som passer til alle anledninger.

Bunn:
- 4 dl knust kornmo kjeks
- 0,5 ts kanel
- 0,5 ts kardemomme
- 100 g usaltet smør

Fyll:
- 1 plate gelatin
- 0,25 ts salt
- 1,5 dl silt limesaft (ca.5 lime+1 sitron)
- 1 ts revet limeskall
- 2,5 dl sukker
- 4 stk egg
- 2,5 dl fløte

Smelt smøret. Bland de tørre ingrediensene til bunnen i en bolle og vend det smeltede smøre godt inn. Legg massen over i en paiform og trykk massen godt ned.

Legg gelatin platen i kaldt vann noen minutter. Klem vannet ut av gelatinen og legg i en kjele sammen med halvparten av sukkeret, samt saltet. Tilsett silt limesaft og revet skall. Skill eggehviten fra plommene, og visp inn eggeplommene i gelatinblandingen. Varm opp på svar varme under stadig omrøring til blandingen tykner. Den skal ikke koke. Ta kjelen av varmen og sett til avkjøling mens du pisker eggehviten stive med resten av sukkeret. Vend den stivpiskede eggehviten forsiktig inn i limemassen. Visp så fløten stiv og vend den inn i egge-lime-kremen. Hell fyllet over i paiskallet og la paien stå i kjøleskapet til den skal serveres.

Takk til Knut og Katy som sendte meg utstyr og gjorde meg oppmerksom på denne lekre paikaken!



 






 

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...