Sider

Viser innlegg med etiketten Pai. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Pai. Vis alle innlegg

søndag 2. desember 2012

Porsjonspai - i en fei..


Enten du bruker ferdig paideig, eller lager den fra bunnen av selv, kan du lage små dekorative porsjonspaier.

Her har jeg brukt en 1 pk ferdig paideig og seks store muffinsformer. Fyllet er smaksrikt og innholder blant annet blåmuggost, revet hvit ost, rømme og egg.

Til 6 store muffinsformer trenger du:
- 1 pk ferdig paibunn

Fyll:
- 1 rød paprika
- 2 dl revet hvit ost
- 100 g blåmuggost
- 2 dl rømme eller creme fraiche
- 1 dl melk
- 3 egg
- 1/2 ts salt
- 1/4 ts pepper

Bland paideigen som anvist på pakken og kjevl den ut på benken. Bruk en kopp til å skjære ut sirklene med. Legg paibunnen i muffinsformen (bruke gjerne litt bakespray i muffinsformen). Legg revet hvit ost sammen med blåmuggost som er skåret i biter oppå paibunnen.

Visp sammen egg, rømme og melk. Tilset salt og pepper. Fordel eggeblandingen i formene og putt noen paprika strimler i hver form. Stek dem på midterste rille i ovnen på 225 grader i 30-35 minutter.

Paiformene kan serveres både varme og kalde.

onsdag 25. april 2012

Røkelakspai

En vellfylt og fuktig pai kan være et godt alternativ til middag, lunsj eller rett og slett bare til kos. Og når paien inneholder så mange gode ingredienser som denne, ja da er det nærmest et festmåltid!




Bunn

100 g smør
140 g hvetemel
ca. 2 ss vann
1/2 ts salt

Smuldre smør og mel og tilsett vann til en smidig deig. La deigen hvile i kjøleskapet mens du forbereder fyllet.

Fyll

150 - 200 g røkelaks i skiver
3 egg
2 dl rømme
1 dl cottage cheese
1 dl hakket persille
finrevet skall av 1/2 sitron
2 vårløk, hakket
1/2 brokkoli, i små bukketter
salt og nykvernet pepper.
1/2 dl revet parmesan

Bland egg, rømme og cottage cheese sammen i en bolle. Tilsett persille,
sitronskall, vårløk og brokkoli og smak til med salt og pepper. Husk at
laksen også er salt.

Kjevle ut deigen og legg i en paiform. Prikk bunnen med en gaffel og hell
på fyllet. Fordel laksen oppskåret i biter rundt om på paien.
Dryss til sist over revet parmesan og stek i stekeoven på
midterste rille på 200 grader i 35-30 minutter.

søndag 18. mars 2012

Påskepai med kylling pålegg og brokkoli



På denne ellers så solfylte og flotte vårdagen, valge jeg i dag å  lage en litt utradisjonel søndagsmiddag. Nemlig en påskepai med kylling pålegg, brokkoli, sjampinjong, hvitløk, og purre. Hvorfor den blir kalt påskepai, vet jeg ikke..

Pai er enkelt å lage, og man kan i grunnen bruke det man har i kjøleskapet. For meg er alltid brokkoli et must, og det samme er sjampinjongen. Med en pai kan man nesten aldri misslykkes..


Dette behøver du:

1 pakke kylling pålegg naturell
8 sjampinjonger
1 bukett brokkoli
1/4 purreløk
1 1/2 hvitløk
4 egg
2,5 dl melk


Paibunn:
100 g smør
140 g hvetemel
ca. 2 ss vann

Smuldre smør og mel og tilsett vann til en smidig deig. La deigen hvile i kjøleskapet, mens du koker brokkoli og lager klar de andre ingrediensene.

Kok brokkoli og del opp i små buketter sammen med forhåndsstekt og oppkuttet sjampinjong, og fordel på paibunnen.
Skjær kylling pålegget i strimler og fordet utover bunnen.
Skjær purreløk i ringer og hvitløk i små biter og dryss over.

visp 4 egg sammen med melken og dryss på litt salt og pepper.
Hell røren over paien og dryss litt revet ost på toppen.

Stekes midt i ovnen på 35-40 min på 200 grader

Server gjerne med en salat ved siden av.

Påskepaien er ypperlig til å pakke med som niste pakke på fjellet!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...