Sider

torsdag 22. november 2012

Dessertkake - for kakemonser


Oppskrift til denne lekre dessertkaken fant jeg hos Philadelphia Norge, som jeg forøvrig syns byr på mye fristende. Bunnen er laget av knuste oriokjeks og kremen av philadelphia ost, gelè og mange andre godsaker. En herlig blanding av søte og syrlige smaker og den perfekte kaken for en kakemons.

- 14 stk Oreo kjeks
- 40 g smør
- 1 pk Freia Melkesjokolademousse
- 350 g Philadelphia Original
- 100 g sukker
- 2 ts vaniljesukker
- 2.5 dl gresk yoghurt
- 2 pl gelatin
- 1/2 pk hurtiggelé med bringebærsmak
bringebær og orio kjeks til pynt
 
Knus 14 kjeks fint, og bland dem sammen med smeltet smør. Trykk massen ut i en kakeform, ca 24 cm. Lag mousse etter fremgansmåten på pakken. Hell moussen over bunnen og stryk den glatt utover bunnen. Settes kaldt mens kremen forberedes.
 
Legg gelantin i kaldt vann. Kok 1 dl vann og bland i gelépulveret. Klem ut vannet av gelantinen og tilsett i gelèen.
 
Visp sukker, vaniljesukker og Philadelphia godt sammen.  Tilsett yoghurt og til sist røres forsiktig gelémassen inn. Rør inn fire hakkede Oreo kjeks. Hell over moussen, og stryk glatt over. Sett kaken kaldt i minst 2 timer. Pynt med friske bær og hakket kjeks.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som den kaken jeg leter etter ;-)
    ...har kjøpt en pakke oreo-kjeks siden det er så populært og jeg lurer på hvorfor ...
    Liker veldig godt oste-gele kake og bringbær så vi får se i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hege,
      Vi likte den godt! Deilig blanding av søtt og syrlig og ganske mettende. Du får gi en tilbakemelding viss og når du lager den:))

      Slett
    2. Hei igjen,

      Nå har jeg lagd kaken, dvs prøvd, jeg manglet noen ingredienser også gjorde jeg noen feil, men klarte og redde herligheten så det ble en iskake og iskrem, ta en kikk her: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2012/11/oreo-iskake-kake-oreokjeks-oppskrift.html

      Har linket til ditt innlegg fordi som vil lage en ekte oreo kake, men kan absolutt anbefale min iskremvariant ;-)

      Smakene var forøvrig kjempegode sammen så jeg skal forsøke din variant igjen når jeg har de rette ingrediensene...

      Ha en fortsatt fin Søndag :)

      Slett
    3. Tusen takk for tilbakemelding! Det hørtes spennende ut med orio-iskake!! Men jeg kommer dessverre ikke inn på bloggen din.. Får beskjed at den ikke svarer og siden lukker seg. Har prøvt å komme inn flere ganger tidligere også, men uten å lykkes. Har du hørt det fra andre?
      En riktig god uke til deg!:)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...