Sider

lørdag 17. september 2011

Østers og kremet blåskjellsuppe

Tenk å være så heldig å "dumpe" over friske østers når man er
på vei hjem fra en handletur og bare popper innom matbutikken for å
hente med seg fløte og andre små ting man glemte dagen før..

Det var nemlig det jeg gjorde i dag. Menyen for lørdagskvelden var
forutbestemt, og skulle opprinnelig være lammelår med fløtegratinerte poteter. Men jeg ville vært gal om jeg gikk forbi østersen!

Kveldens meny ble derfor:

Forrett:
Østers   

Hovedrett:
Kremet blåskjellsuppe

Dessert:
Ost: Chevre sot og Rambol valnøtt


Forrett


Til forretten serverte jeg i kveld en deilig frisk Petit-Chablis
"DOMAIN PIERRE DE PRÈHY"
årgang 2010.
Koster 149,- på vinmonopolet

Kremet blåskjellsuppe

Dette var en fantastisk opplevelse. Spicy og lang god ettersmak.
Som å spise på restaurant!


Du behøver:
(2 personer)

1 kg blåskjell
200 g torskefilet
1/2 løk
1 fedd hvitløk
1-2 ts knust chili
3 dl vann
3 dl hvitvin
3 dl fløte

Kok opp vin og vann og tilsett hakket løk, hvitløk og chili sammen med blåskjellene.
Kok til blåskjellene åpner seg.

Rensk 2/3 av blåskjellene og legg i en foodprocessor. Hell væsken over blåskjellene i foodprocessoren og kjør til jevn masse.

Hell tilbake i kaserollen og tilsett 3 dl fløte og kok i 20 min.

I mellomtiden trekker du torskefilèten i noen minutter for seg.

Tilsett resten av blåskjellene og torskefilèten i småbiter og la koke med de siste 2 minutter.

Ønsker du en enda mer fyldig suppe, kan hvite bønner tilsettes.
Dette hadde ikke jeg med denne gang.

Vintips

Jeg brukte en god frisk Petit-Chablis i suppen og serverte derfor dette også til både østers og suppe.
 "DOMAINE PIERRE DE PRÈHY"
Petit-Chablis
2010
Koster 149,- på vinmonopolet

Til osten serverte jeg en deilig spansk Rioja, Faustino VII.

En fullkommen lørdagsrett for oss, og kanskje dere!

Bon apetite

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...