Sider

tirsdag 27. mars 2012

Kanelsnurrer med på tur..?!



Enten du skal tilbringe påsken til fjells, på hytta ved sjøen, eller rett og slett hjemme rundt husveggen, smaker det alltid godt med noe til kaffen.

Du behøver:
(20-24 stk)

150 g smør eller margarin
50 g gjær
1/2 l melk
1 1/2 dl sukker
1/2 ts salt
ca. 2 l hvetemel
ca. 100 g mykt smør

Smelt smøret og ha i melken. Tilsett gjæren når væsken er temperert og rør ut.
Tilsett sukker, salt og og så mye mel at deigen blir smidig.
La deigen heve til dobbel størrelse.

Kjevle deigen ut til en avlang leiv. Smør mykt smør på 2/3 av deigens lengde,
og strø på sukker (ca.1 - 1 1/2 dl) og 3-4 ss kanel.
Rull sammen på langs og legg skjøten ned.
Skjær rullen i ca 2 cm brede stykke og sett dem på en bakeplate,
eller legg skivene i store muffinsformer.
Etterhev ca. 30 min.

Pensle så med et sammenvispet egg og strø på litt sukker og kanel,
evt. litt hakkede mandler. Stek i ovnen på nederste rille
ved 200 grader i ca. 15 min. Avkjøl på rist.

1 kommentar:

  1. Mmm..kanelsnurrer er aldri feil.. Desverre er ikke jeg noe særlig glad i å bake gjærbakst, men jeg elsker å spise det..så jeg er en sånn som får mamma til å bake gjærbakst til meg, så jeg har litt på lur i fryseren;) Men må vel snart bli så voksen at jeg lager gjærbaksten min selv,vel..hehe..

    Tusen takk for fine og oppmunterende ord,Anne Karin..
    Håper alt står bra til meg og dine.. Og at Thomas jr. har det bra, tenker mye på han og hvor flink og tøff han er:)
    Håper du har en super tirsdag..

    Klem fra meg

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...