Sider

søndag 1. juli 2012

Langmann Schilcher Frizzante rosèvin - som perler på tungen



De siste årene er rosèvinen blitt mer og mer populær i Norge. Langmann Schilcher Frizzante er en av mine favoritter, og grunnen til det er dens lange sprudlende og friske ettersmak. Jeg er glad i tørr vin, gjerne med en god syrlig ettersmak og denne har alt!
Jeg er på ingen måte en "vinkjenner".. men er med årene blitt mer og mer opptatt av å nyte god vin av god kvalitet, og betaler gjerne litt ekstra for å få den opplevelsen.

Rosevin kan gjerne drikkes alene, men passer også utmerket til mat. Rosèvin egner seg godt til mat som sushi, grillmat, kalvefilèt og lyst kjøtt. Men dette avhengiger selvfølgelig også av tilbehøret. En god regel om mat og vin er å finne balansen i smaker, slik at ingen overdøver den andre i smak. Lett mat krever lett vin og tung mat en vin med litt mer tyngde.
En god huskeregel for meg når jeg skal velge vin til maten er også å tenke på om maten inneholder mye syre eller salt. Retter med mye syre må for eksempel ha en vin med syrlighet, og salte retter trenger litt mer sødme.

Vinglassets form er viktig for å fremheve den enkelte vinstilens smak. Et vanlig glass til rosèvin bør ha en tulipanformet glassklokke, glasset bør være klart og ha stett. Sprudlende rosèvin derimot bør ha et glass med mindre overflate for å  beholde  boblene, for eksempel et høyt, smalt flute-glass.

Da er det bare å nyte sommeren med både deilig mat, god vin og hyggelige stunder med familie og venner!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...