Sider

mandag 21. januar 2013

Laks med rogn og avokado er første rett ut i "Sunn uke" på bloggen!


Denne uken vil jeg gjerne rette ekstra oppmerksomhet på enkle, sunne og næringsrike retter. Med få ingredienser kan du trylle frem de nydeligste retter spekket med sunne og gode næringstoffer.

Utgangspunktet for oppskriftene har jeg fra en av mine favoritt kokebøker som heter "Sunn mat ekspress", hvor alle rettene inneholder maks 5 ingredienser. Jeg har testet ut flere og valgt ut mine favoritter som jeg gjerne vil dele med dere.

Først ut er laks med rogn og avokado. En rett som i følge ernæringskonsulent og forfatter av boken, Martin Kreutzer, påvirker kolesterolet i gunstig retning og kan dempe inflammasjon i cellene i kroppen. Både avokadoen, laksen, rognen og olivenoljen er nemlig fantastiske kilder til sunne fettstoffer.

Retten kan brukes som forrett, lunsj eller rett og slett som kveldskos.

1 stor porsjon eller 2 små:
- 200 g salma laks
- 1 stk avokado
- 75 g laks eller ørretrogn
- 1/2 ts wasabipulver
- 1/2 bunt frisk dill
- 1 ss olivenolje
- noen dråper sitron
- noen dråper creme fraiche (kan sløyfes)
- salt og nykvernet pepper 


Skjær laks og avokado i små biter og legg i en bolle. Drypp over litt sitron slik at avokadoen ikke blir mørk på fargen. Vend inn hakket frisk dill. Annrett på en tallerken og pynt med rogn.

Rør wasabipulver ut i olivenoljen og drypp det over. Krydre med litt salt og nykvernet pepper etter behov.

2 kommentarer:

  1. Ser bare lekkert ut! Hadde faktisk laks og avocado i dag,men laksen min ble stekt da. LIker godt å marinere laks i sitron eller lime også, men da pleier jeg gjerne å la det ligge en stund. Er litt pyse på altfor rå fisk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Salige lavendel,

      Tusen takk! Hyggelig å høre fra deg:) Viss du er skeptisk til rå fisk, kan du faktisk erstatte den med skalldyr, f.eks. krepsehaler, reker, hummer etc. Det er også veldig godt:)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...